2018. szeptember 16., vasárnap

Ökoanyu

Képtalálat a következőre: „ökoanyu könyv”

Ismeritek Ökoanyut? Ha nem, hát itt a remek alkalom, hogy bemutassam őt Nagy Réka személyében. 
Az első könyve (fenti képen) ugyan 5 éve jelent meg, de korábban már találkoztam vele a Nők Lapja hasábjain, így nem volt kérdéses, hogy megveszem ezt a háztartási ötlettárat, hisz rengeteg praktikus és környezettudatos receptet tartalmaz, mely bárkinél megvalósítható. 

A könyv főbb fejezetei: Bevásárlás, Hulladék, Háztartás- olcsó és környezetbarát háztartási praktikák, Kozmetikumok, Ráadás. 

Azt hiszem sokan vagyunk, akik próbálunk környezettudatosan vagy legalábbis mindig kicsit tudatosabban élni. Ez pedig nem megy napról napra, vagy hétről hétre. Tanulni, gyakorolni kell. 
A legjobb könyvajánló jelen esetben úgy kerekedik, ha elmesélem, én mit változtattam a könyv hatására a háztartásunkban:

Második gyermekünk születése a mosást programozta át nálunk, mivel érzékeny bőrű és ekcémás volt. Kezdetben mosódióval mostam. Mindennemű öblítőt száműztem a háztartásból, mivel a felturbózott mesterséges illatanyagon kívül rengeteg kemikáliát tartalmaz, így nem is értem mi végre a neve...  Magam készítem az öblítőnket azóta is ecetből, vízből és 100%-os illóolajból (amit helyi termelőtől szerzek be). Az ecet szaga nem érződik, friss, tiszta illatúak a ruhák. Ha kiszámoljátok ez lényegesen olcsóbb, mint a bolti. 
A mosódió nem vitt ki minden szennyeződést, így mosószappanból csináltam folyékony mosógélt (A szappan 1/3-át nagy lyukú reszelőn lereszelem, felöntöm annyi vízzel, hogy ellepje, és a gázon lassan felmelegítem egy kisebb lábasban, hogy a szappan elolvadjon benne. Ezután két 1,5 literes flakonba töltöm, hideg vízzel felengedem, és kész is. Ha túl sűrű kell még hozzá vizet tenni.), ami ugyanolyan hatásfokú, mint az A...el. A boltban kapható kétszáz forintos mosószappan így elég a havi ruhamosásunkra hat emberre!! Komolyan.
Hazudnék, ha azt mondanám, ez a két tétel elegendő. A gyerekek ruháin gyakran vannak olyan foltok, amiket áztatni kell, ezekhez pedig marhaepe szappant használok. A nagyobb drogériákban vagy bioboltokban kapható. Egy szappan nekem majdnem egy évre elég.

A kozmetikumok terén is fejlődöm. Mivel a szappanunkat, amivel tisztálkodunk magam készítem, így a könyvben található krémes receptekre is hamar rákaptam. Azóta nem veszek krémet sem a boltban; olajokból illóolajokból készítem itthon.
Emellett nagy büszkeségem a házi napozókrém, a receptje szintén Ökoanyutól van. Az idei nyár volt a 4. szezonunk a házi napozókrémmel, ami mellett nem égtünk le, ugyanolyan védelmet biztosított tartósítószer és más bőrre nem való kemikália nélkül.

A konyhában is muszáj észnél lenni, mert nem mindegy, mi kerül a család asztalára. Korábban már írtam, hogy a kenyeret és a péksüteményeket is én sütöm, boltit nagyon ritkán eszünk (pl. pár hete, mikor a lányommal a sürgősségin töltöttük a délutánunkat, nem tudtam sütni, muszáj volt venni). 
Novemberben lesz egy éve, hogy a bolti felvágottakat likvidáltam. Bevallom, ez a legmunkásabb része, mert házi májkrémet, húskrémet és más kencéket csinálok, ami időigényes is. Emellett a nagypapa disznójából készült házi sonkát és kolbászt fogyasszuk. Van eredmény, mert pl. a júniusi kirándulásokkor azért raktam a gyerekek szendvicsébe boltit (mert látják a többiektől stb.), de nem ették meg. Ők maguk utasították vissza. 

Még most is néha azt hiszem az árral szemben megyünk étkezés terén, és akkor most olvasom épp Ökoanyu új konyhás könyvét, melyben arról is ír többek közt, hogy miért nem vesz bolti felvágottat.

Képtalálat a következőre: „ökoanyu könyv”

Végül elárulom, hogy a következő évi konyhai célom, minél kevesebb húsétel készítése, ezek kiváltása. Nem egyszerű, de talán nem is lehetetlen. Ez a remek könyv pedig az első mankóm ezen az úton.

Ha érdekel a téma, Ökoanyu többi könyvében is kincsekre bukkansz. Vágj bele, élvezni fogod!

Képtalálat a következÅ‘re: „ökoanyu könyv” 

 Képtalálat a következÅ‘re: „ökoanyu könyv”



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése